اهمیت بسته بندی در صنعت پتروشیمی

اهمیت بسته بندی در صنعت پتروشیمی

امروزه صنعت پتروشیمی و محصولاتی که در آن تولید می شود، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارند و زندگی بدون این محصولات تقریبا غیر ممکن است. پتروشیمی شاخه ای از صنایع شیمیایی است که محصولات پایه ای بسیار مفیدی تولید می کند و ما در این مقاله قصد داریم شما را با صنعت پتروشیمی و اهمیت بسته بندی در این صنعت آشنا کنیم.

آشنایی با صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی در میان دیگر صنایع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و چون مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر توسط این صنعت تولید می شود، صنعت پتروشیمی را به عنوان یکی از صنایع مادر می شناسند. مواد اولیه در این صنعت از تصفیه و فرآوری گاز، نفت، ذغال سنگ و زیست توده تامین می شود و با استفاده از انواع فرآیند های شیمیایی و فناوری ها به محصولات با ارزش تبدیل می گردد.

از جمله محصولات مفیدی که توسط صنعت پتروشیمی تولید می شود می توان به چسب، مواد شوینده، بنزین، پارچه، پلاستیک، دارو، حلال، مواد آرایشی و… اشاره کرد که صنعت خودروسازی، کالاهای خانگی، تجهیزات پزشکی، رنگ، مصالح ساختمانی و… کاربرد دارد. نکته قابل توجه در مورد محصولات صنعت پتروشیمی این است که با وجود قیمت بالای این محصولات نسبت به محصولات تصفیه شده و گاز طبیعی، تقاضا برای این محصولات بسیار زیاد است.

آشنایی با صنعت بسته بندی و بسته بندی محصولات پتروشیمی

بسته بندی هنر، علم و فناوری محافظت از محصولات برای ذخیره، نگهداری، انبار، انتقال، توزیع، فروش و استفاده از آن است و شامل مراحل طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها می شود. وظیفه اصلی این کار محافظت از محصول است و برچسب هایی که بر روی محصولات بسته بندی شده زده می شود این امکان را به افراد می دهد تا با مشخصات محصول و شرایط نگهداری آن آشنا شوند.

چرخه بسته بندی محصولات صنعت پتروشیمی از توزین و دوزینگ شروع می شود و محصولات تولید شده توسط کیسه پر کن در کیسه های مختلف پر می شوند و پس از آن توسط دستگاه پالتایزر با سیستم تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای بسته بندی نهایی و انتقال به مشتری، آماده حمل می شود. در این چرخه برای بسته بندی محصولات فله از جامبو بگ و اکتابین استفاده می گردد و نکته قابل توجه در مورد آن ها سرعت و دقت انجام فرآیند بسته بندی است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

اهمیت بسته بندی در صنعت پتروشیمی

همانطور که می دانید تنوع محصولات پتروشیمی بسیار زیاد است و هر کدام از این محصولات برای انتقال، جا به جایی، انبار و حتی صادرات نیازمند بسته بندی استانداردی هستند که مشخصات محصولات بر روی آن ها درج شده باشد و از محصولات محافظت کند. امروزه با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و تولید انبوه محصولات پتروشیمی، عرضه این محصولات به صورت خرده فروشی و عمده فروشی به بازار بدون بسته بندی اصلا امکان پذیر نیست و با توجه به این که به نظر می رسد بسته بندی هزینه اضافی را برای تولید کننده محصولات داشته باشد اما باید بدانید که بدون بسته بندی امکان دارد کل هزینه تولید از بین برود؛ بنابراین بسته بندی محصولات در صنعت پتروشیمی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و این موضوع برای همه تولید کنندگان و مصرف کنندگان در این صنعت اثبات شده است.

جمع بندی

بسته بندی، صنعت بسیار مهمی است که در تمام زندگی ما قابل مشاهده است و این صنعت برای اقلام مواد غذایی، دارویی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، کالاهای صنعتی و محصولات پتروشیمی استفاده می شود. در صنعت پتروشیمی نیز محصولات بسیار مختلفی تولید می شود که برای انتقال، انبار و جابه جایی به بسته بندی مناسب نیاز دارند و همین موضوع باعث مطرح شدن اهمیت هرچه بیشتر بسته بندی در صنعت پتروشیمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *